Japan Rail Pass: den ultimate billetten for å oppleve Japan med tog

Å reise med tog i Japan er en opplevelse i seg selv. Det er raskt, komfortabelt, ekstremt punktlig – og du får sett både byer, landsbyer og spektakulære landskap fra vinduet. Men som turist kan det fort bli dyrt om du skal reise mye. Heldigvis finnes det en genial løsning: Japan Rail Pass, også kjent som JR Pass. Dette spesialpasset gir deg fri tilgang til nesten hele det landsomfattende jernbanenettet til Japan Railways, og for mange reisende er det en nøkkel til å få mest mulig ut av oppholdet i landet.

Jeg har selv brukt JR Pass på flere av mine reiser, og det har spart meg for tusenvis av yen – samtidig som det gjorde det enklere å reise spontant og fleksibelt. I denne artikkelen går vi gjennom hvordan JR Pass fungerer, hvor mye det koster, hvem det passer for, og hvordan du bruker det i praksis.

Togskinner i Japan
Togskinner i Japan

Hva er Japan Rail Pass?

Japan Rail Pass er et spesialkort som kun er tilgjengelig for utenlandske turister (med visumstatus som «Temporary Visitor») og gir ubegrenset reise med JR-tog i hele landet i en bestemt periode – enten 7, 14 eller 21 dager. Passet gjelder for nesten alle JR-tog, inkludert Shinkansen (lyntog), Limited Express, Express, og lokale tog. Det dekker også noen JR-busser og JR-ferger, inkludert ferga til Miyajima i Hiroshima.

Det finnes to typer pass:

  • Ordinary Pass – for standard klasse (meget komfortabelt, holder for de fleste).
  • Green Pass – for førsteklassevogner, som gir enda mer plass og ro.

Jeg har alltid brukt ordinær versjon selv, og har aldri savnet noe mer komfort – JR-togene er i en helt annen klasse enn det vi er vant til i Norge.

Hvor mye koster det?

Prisene justeres av og til, og det har vært en markant prisøkning fra oktober 2023. Her er cirka-prisene i yen og norske kroner (per 2025):

VarighetOrdinary PassGreen Pass
7 dager50 000 yen (ca. 3700 kr)70 000 yen (ca. 5200 kr)
14 dager80 000 yen (ca. 6000 kr)110 000 yen (ca. 8200 kr)
21 dager100 000 yen (ca. 7500 kr)140 000 yen (ca. 10 400 kr)

Ja, det er mye penger – men hvis du planlegger å reise mellom flere byer, lønner det seg fort. Bare én tur tur/retur Tokyo–Kyoto koster over 28 000 yen (ca. 2100 kr) med Shinkansen.

Når lønner det seg å bruke JR Pass?

Jo mer du reiser, jo mer sparer du. Hvis du bare skal være i Tokyo hele ferien og kanskje ta en dagstur til Nikko eller Kamakura, er det ikke verdt det. Men hvis du skal utforske flere byer – som Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima og Kanazawa – er det en gavepakke.

På en reise jeg hadde for noen år siden tok jeg ruten:
Tokyo → Kanazawa → Kyoto → Hiroshima → Fukuoka → Tokyo. Med enkeltbilletter ville det ha kostet meg over 80 000 yen (ca. 6000 kr), men med et 14-dagers JR Pass betalte jeg rundt 55 000 yen den gangen. Og i tillegg hadde jeg frihet til å hoppe av og på underveis, og tok flere spontane dagsturer til småbyer jeg aldri hadde hørt om før.

Hva er inkludert?

Med Japan Rail Pass kan du bruke:

  • Alle Shinkansen (unntatt de aller raskeste: Nozomi og Mizuho).
  • JR’s Limited Express, Express og lokaltog over hele landet.
  • JR-linjer i storbyer som Tokyo (bl.a. Yamanote-linjen) og Osaka.
  • JR-ferger (som den til Miyajima).
  • Noen JR-busser.

Du kan også reservere seter gratis i JR-stasjonsluker, noe som er lurt i høysesong eller på travle ruter.

Hva er ikke inkludert?

  • Nozomi og Mizuho Shinkansen (de raskeste rutene mellom Tokyo–Kyoto–Osaka og Osaka–Kagoshima).
  • Metro og private toglinjer (f.eks. Tokyo Metro, Keio, Odakyu).
  • Mange busser og alle flyreiser.

Det betyr at du kanskje må bruke Suica- eller Pasmo-kort i tillegg når du beveger deg rundt i storbyer.

Hvordan kjøper du JR Pass?

Tidligere måtte du kjøpe JR Pass fra utlandet før du ankom Japan, men nå kan du også kjøpe det i Japan – dog til en litt høyere pris. Det anbefales fortsatt å kjøpe på forhånd, enten via en autorisert nettside eller reisebyrå, og da får du et «Exchange Order» sendt hjem til deg. Når du ankommer Japan, bytter du denne inn mot selve passet på en JR-stasjon.

Det er viktig at du reiser inn i Japan med «Temporary Visitor»-visum, som turister automatisk får ved innreise. Har du annen visumtype, f.eks. arbeids- eller studentvisum, har du ikke rett på passet.

Hvordan bruker du det?

Når du har fått passet ditt, bestemmer du startdato og det aktiveres deretter. Du viser passet manuelt til betjent ved billettkontrollen hver gang du går inn på plattformen (du kan ikke bruke de automatiske sperreportene). Hvis du ønsker plassreservasjon, går du til en «Midori no Madoguchi» (billettkontor) eller bruker billettmaskin for turister.

Et tips: I høysesong (april, august og nyttårsperioden) bør du reservere seter i god tid, særlig på populære strekninger.

Er det verdt det?

For mange reisende, absolutt ja. Ikke bare sparer du penger om du reiser mye, men du slipper også å tenke på billettkjøp, språkproblemer og planlegging. Du får friheten til å være spontan – noe som er gull verdt i et land med så mange skjulte perler.

Jeg husker en gang jeg hadde planlagt å bli fire dager i Hiroshima, men bestemte meg spontant for å ta en dagstur til Onomichi, en liten kystby med templer, katter og sykler – en skjult perle. Hadde jeg ikke hatt JR Pass, hadde jeg nølt på grunn av billettprisene. Men med passet var det bare å hoppe på toget og dra. Det ble en av de fineste dagene på hele turen.

Et siste råd

Planlegg reiseruten din slik at du bruker passet i den mest reiseintensive delen av turen. For eksempel: Hvis du ankommer Tokyo og skal være der noen dager før du reiser videre, vent med å aktivere passet til du faktisk begynner å reise mellom byer. På den måten får du maksimalt ut av gyldighetsperioden.

Japan Rail Pass er ikke bare et praktisk verktøy – det gir deg friheten til å utforske landet med stil og komfort. For oss som elsker å reise, oppdage og være på farten, er det nesten som en billett til et eventyr.