Guide: Turistsvindel i Syden – de vanligste fellene og hvordan du unngår dem

Sol, strand, late dager og en kald drink i hånda – Syden har lenge vært nordmenns favorittdestinasjon for å lade batteriene. Enten det er Costa del Sol, Kreta, Rhodos, Mallorca eller Kanariøyene, så finnes det én fellesnevner som følger med på lasset: turistsvindel. For selv om de fleste lokale er vennlige og hjelpsomme, finnes det alltid noen som forsøker å tjene raske penger på intetanende feriegjester.

Jeg har reist mye i Sør-Europa – både på charterferier med barn, på romantiske helgeturer med min kjære, og på solfylte skrive-retreater alene – og jeg har selv gått på noen små smeller underveis. Her deler jeg mine egne erfaringer, de vanligste svindelmetodene, og ikke minst: hvordan du unngår dem.

Den klassiske «armbåndsvindelen»

Dette har jeg sett utallige ganger, spesielt i byer som Barcelona, Roma og på markedsområder på Gran Canaria. En tilsynelatende hyggelig person kommer bort til deg med et armbånd i hånda og sier at det er en gave. Kanskje sier de at det bringer lykke, eller at det er en lokal tradisjon. Uansett – de binder det raskt rundt håndleddet ditt før du rekker å protestere. Og deretter krever de penger.

Noen ganger er de aggressive, andre ganger spiller de på dårlig samvittighet. Jeg så en gang en eldre dame som endte opp med å betale 20 euro (nesten 230 kr) for et billig bomullsarmbånd i Roma.

Slik unngår du det: Hold hendene unna, si et tydelig nei takk og gå videre. Ikke la noen ta på deg eller binde noe rundt håndleddet. Vær spesielt på vakt på travle steder som turistattraksjoner og markedsplasser.

Falske underskriftskampanjer

Disse møter du ofte utenfor kjente severdigheter – for eksempel Sagrada Familia i Barcelona eller Akropolis i Athen. En ung kvinne eller tenåring kommer bort med et ark og ber deg skrive under på en kampanje for døve, barn i nød eller liknende. Mens du skriver, kan en annen person plukke lommeboka di – eller du blir bedt om å donere penger etterpå.

Jeg ble nesten lurt i Paris, da jeg trodde det var en kampanje for barn og rakte over fem euro – før jeg så at papiret ikke hadde noen offisiell informasjon og at det var fire andre unge personer rundt som så alt annet enn seriøse ut.

Slik unngår du det: Ikke skriv under på noe med mindre det er en tydelig, offisiell kampanje med legitimasjon. Vær ekstra skeptisk hvis noen prøver å distrahere deg, og pass på verdisaker.

Uærlige drosjesjåfører

Dette er en gjenganger i mange syden-destinasjoner. Du setter deg i en taxi, og plutselig funker ikke taksameteret, eller du får høre at det er en «spesialpris» på akkurat den ruten. I verste fall blir du kjørt en omvei, eller taksameteret går på «turistmodus».

Jeg opplevde dette selv i Athen, da en sjåfør skrudde på et gammelt taksameter og plutselig hadde vi kjørt for 40 euro (rundt 460 kr) etter bare ti minutter. Jeg hadde heldigvis sjekket vanlig pris på forhånd og krevde å få gå ut – noe han slett ikke likte.

Slik unngår du det: Bruk alltid offisielle taxier med tydelig merking. Insister på taksameter. Alternativt kan du bruke apper som Uber, Bolt eller FreeNow der det finnes – da vet du prisen på forhånd og kan spore ruten.

Akropolis i Athen
Akropolis i Athen

Den falske kelneren

Dette skjer gjerne på travle uterestauranter i turiststrøk. En person i «serveringsklær» kommer bort til bordet og sier at det er endringer i menyen, eller at du må betale med én gang fordi de stenger tidlig. De tar imot kontantbetaling – og forsvinner. Restauranten aner ingenting, og plutselig har du betalt noen hundre kroner til en helt tilfeldig svindler.

Slik unngår du det: Betal alltid direkte til personalet inne i restauranten eller vent til de kommer med regningen. Hvis noen krever betaling før du har spist, er det grunn til å bli skeptisk. Spør alltid om navnet eller sjekk at de har uniform med logo.

Tilbud om massasje eller salg på stranden

Dette er en klassiker på strendene i syden. Personer som tilbyr massasje, hårfletting eller solbriller kommer bort og starter behandlingen før du rekker å si ja eller nei – og krever så en uforholdsmessig høy sum. En dame på stranden i Tenerife flettet tre små fletter i håret til en jente i nabostolen, og krevde deretter 30 euro (rundt 345 kr) – for noe som tok fem minutter og normalt ville kostet en tier.

Slik unngår du det: Si tydelig fra at du ikke er interessert. Ikke la noen starte med en «gratis prøve». Det er sjelden gratis.

Falske politi eller kontrollører

Dette er en mer skremmende type svindel, men dessverre ikke uvanlig i byer som Napoli, Roma og Istanbul. To personer i «sivil» kommer bort og sier de er politi, og vil sjekke ID og lommebok for falske sedler eller narkotika. I prosessen stjeler de penger, eller bytter ut sedler med forfalskede.

En reisekamerat ble nesten lurt i Roma, men heldigvis hadde vi hørt om det på forhånd og ba om å se legitimasjon. De forsvant umiddelbart.

Slik unngår du det: Be alltid om identifikasjon. Ekte politi vil aldri be om å se lommeboken din uten god grunn. Blir du usikker, si at du vil gå til nærmeste politistasjon – svindlerne vil som regel da trekke seg tilbake.

Falske «hjelpere» ved minibanker

Dette skjer ofte i turistområder, spesielt der det er få minibanker. En «vennlig» person kommer bort og sier at minibanken er ødelagt, at du må trykke på spesielle knapper, eller at han kan hjelpe deg med språkinnstillingene. Samtidig får han med seg kortinformasjon og PIN-kode, eller bruker et skimming-apparat.

Slik unngår du det: La ingen stå bak deg når du tar ut penger. Skjul tastaturet med hånda, og bruk helst minibanker inne i bankbygg eller supermarkeder. Og husk: Du trenger ikke hjelp fra noen til å ta ut penger.

Overprisede varer og menyfeller

En turistfelle jeg aldri glemmer, var da jeg spiste sjømat i Venezia. Menyen utenfor viste priser på 15 euro (ca. 170 kr), men da regningen kom, hadde de lagt på en «coperto» på 10 euro per person, samt vann, brød og bestikk (!). Totalt endte vi opp med en regning på over 100 euro for en lunsj som skulle koste 30.

Slik unngår du det: Sjekk alltid menyen nøye, og spør om tillegg før du bestiller. Ser du ikke pris på menyen, gå videre. Turistrestauranter kan være dyre, men uærlige tillegg bør være en rød flagg.

«Gratis» utflukter eller lotterier

Du kan bli stoppet på gata og få beskjed om at du har vunnet en gratis utflukt eller at du er «dagens vinner» av en premie – men du må møte opp på et hotell neste dag, eller legge igjen kortinformasjon. Det hele ender ofte med timeslange salgspresentasjoner for timeshare-leiligheter, eller direkte svindel.

Slik unngår du det: Hvis det virker for godt til å være sant – så er det det. Hold deg til organiserte utflukter via turoperatør, hotell eller anerkjente selskaper.

Å reise til Syden skal først og fremst være gøy, avslappende og bekymringsfritt. De fleste lokale er varme og vennlige mennesker som ønsker deg velkommen. Men det er alltid noen få som ser turister som lette bytter. Med litt sunn skepsis, årvåkenhet og forberedelse, slipper du å bli en av dem.

Har du selv opplevd svindel på ferie? Send meg gjerne en melding – jeg elsker å høre andres reisehistorier, både de morsomme og de litt frustrerende. Kanskje vi kan lære av hverandre, og gjøre neste tur både tryggere og enda mer minnerik.