Du har pakket kofferten, sjekket inn, og kanskje til og med rukket en kaffe på flyplassen – og så kommer meldingen: «Flyet er kansellert.» Det er en setning som får pulsen til å øke for de fleste av oss. Enten du skal på en etterlengtet ferie, hjem fra jobbreise eller til en viktig familieanledning, kan en kansellering snu alt på hodet. Men som passasjer har du sterke rettigheter, spesielt hvis du er norsk statsborger og reiser til eller fra Norge. La oss gå gjennom hva du har krav på – og hva du faktisk bør gjøre når flyet blir kansellert.

Hvilke regler gjelder for kansellerte fly?
Dine rettigheter er nedfelt i EU-forordning 261/2004, som gjelder for:
- Alle flyreiser som starter i Norge eller et annet EU/EØS-land.
- Flyreiser som ankommer Norge (eller EU/EØS), så lenge flyselskapet er registrert i EU/EØS.
Så hvis du flyr med Norwegian fra Oslo til Barcelona, eller med KLM fra Amsterdam til Bergen – da er du dekket. Hvis du derimot flyr med Qatar Airways fra Doha til Oslo, har du ikke nødvendigvis krav på kompensasjon, siden selskapet er utenfor EU og reisen starter utenfor EU.
Jeg har selv opplevd å bli stående i en liten lounge på Keflavík med boardingkortet i hånden og plutselig få beskjed om at flyet mitt til Oslo ikke ville gå. Det var kaotisk, men da var det godt å vite at rettighetene var på min side.
Hva regnes som en kansellering?
Et fly regnes som kansellert hvis:
- Det ikke går i det hele tatt.
- Det blir flyttet til neste dag eller betydelig endret tidspunkt.
- Du blir satt på et annet fly med en annen rute.
En forsinkelse på flere timer er altså noe annet – men hvis du mister hele flyvningen og må bookes om, da snakker vi om en kansellering.
Dette har du krav på når flyet kanselleres
1. Ombooking eller refusjon
Når flyet ditt kanselleres, har du valget mellom:
- Ny billett til samme destinasjon, så snart som mulig (eller senere, hvis det passer bedre for deg).
- Full refusjon av billettprisen – enten for hele reisen, eller delen du ikke får brukt.
Dette gjelder uansett årsak til kanselleringen. Dersom du velger ny billett, skal dette ikke koste deg noe ekstra, og du skal få rimelig hjelp underveis (mat, overnatting, transport).
Jeg valgte selv ombooking da et SAS-fly fra Stockholm ble kansellert. De satte meg på et annet fly tre timer senere, og jeg fikk matkuponger i mellomtiden. Det er ikke ideelt, men det hjalp.
2. Mat, drikke og overnatting
Så snart du må vente mer enn to timer, har du krav på assistanse:
- Rimelig mengde mat og drikke (ofte i form av kuponger eller gratis lunsj/middag).
- Overnatting og transport mellom flyplass og hotell dersom reisen ikke kan skje samme dag.
- Mulighet til å ringe, sende e-post eller bruke internett – ofte betyr det bare at du kan låne telefon eller få Wi-Fi-passord.
Dette gjelder både ved tekniske problemer, sykdom hos besetningen, og til og med værforhold – selv om vær i seg selv ikke gir rett til økonomisk kompensasjon, så skal du likevel få denne grunnleggende hjelpen.
3. Økonomisk kompensasjon
Hvis kanselleringen skjer mindre enn 14 dager før avreise, og skyldes noe flyselskapet selv kunne kontrollere, har du krav på kompensasjon:
- 250 euro (ca. 2900 kr) for flyvninger under 1500 km.
- 400 euro (ca. 4600 kr) for flyvninger mellom 1500 og 3500 km.
- 600 euro (ca. 6900 kr) for flyvninger over 3500 km.
Men – det finnes unntak. Hvis flyselskapet kan bevise at kanselleringen skyldes ekstraordinære omstendigheter, som for eksempel:
- Uvær (tåke, snøstorm, sterk vind)
- Sikkerhetstrusler
- Politisk uro
- Streik blant flyplassansatte (men ikke hvis det er flyselskapets egne ansatte)
Da slipper de å betale kompensasjon. Det hender flyselskaper prøver å bruke dette som en unnskyldning litt for lett, så ikke ta det for god fisk før du har dobbeltsjekket.
Eksempel fra virkeligheten: når kompensasjonen reddet ferien
For noen år siden skulle jeg fly fra Oslo til Lisboa via Frankfurt. Flyet til Frankfurt ble kansellert på grunn av tekniske problemer, og Lufthansa satte meg opp på en ny reise neste dag. Jeg fikk hotellovernatting på Gardermoen, middag på hotellet, og ble faktisk behandlet ganske godt. Men jeg søkte likevel om kompensasjon for tapt tid – og fikk 400 euro utbetalt. Den summen dekket mer enn halve ferien!
Slik går du frem for å kreve dine rettigheter
- Be om hjelp på flyplassen: Snakk med personalet ved gaten eller serviceskranken. Be om matkuponger, hotell hvis aktuelt, og nytt reiseoppsett.
- Behold all dokumentasjon: Boardingkort, kvitteringer, SMS-er eller e-poster som bekrefter kanselleringen.
- Søk om kompensasjon: De fleste flyselskaper har egne skjemaer for EU261-krav på nettsiden. Fyll ut og send inn så raskt som mulig.
- Kontakt Transportklagenemnda hvis flyselskapet nekter: Dette er gratis, og nemnda kan hjelpe deg med å vurdere saken din.
- Bruk eventuelt tredjeparts tjenester hvis du synes det er stressende. De tar en andel av kompensasjonen, men gjør jobben for deg.
Hva med pakkereiser?
Dersom du har kjøpt en pakkereise (for eksempel fly + hotell via et reisebyrå), gjelder pakkereiseloven i tillegg. Da kan du ha krav på:
- Kompensasjon for tapt ferieopphold
- Prisavslag dersom reisen blir forkortet eller endret
- Full refusjon dersom reisen ikke kan gjennomføres
Pakkereisearrangøren er ansvarlig for å hjelpe deg, ikke flyselskapet alene.
Et personlig råd: stå på krava
Mange nordmenn er litt tilbakeholdne når det gjelder å kreve kompensasjon. Men dette er rettigheter du har krav på, og flyselskapene vet det. Du trenger ikke være kranglete – bare tydelig og strukturert.
Mitt beste tips: sett deg inn i reglene før du reiser. Da står du sterkere hvis noe skjer. Det er nemlig overraskende mange som bare godtar å bli booket om og ikke vet at de kunne hatt både hotell, middag og 600 euro i lommen.
Og skulle uhellet være ute – husk at en kansellering ikke trenger å ødelegge alt. Noen ganger kan det faktisk gi deg en ekstra opplevelse, litt uventet ventetid i en ny by, og kanskje til og med litt penger tilbake på konto.