Du har kanskje vært der: Du har to (eller flere) fly på reiseruten, du har god tid mellom avgangene, og alt ser ut til å gå fint. Men så blir det første flyet forsinket – og plutselig er du løpende gjennom terminalen, svett og stresset, bare for å se dørene til neste fly lukkes rett foran deg. Hva nå? Hva har du egentlig krav på hvis du mister en flyforbindelse som følge av forsinkelse?
Heldigvis har du som reisende sterke rettigheter, spesielt hvis du reiser til eller fra Norge, eller med et europeisk flyselskap. Dette er en situasjon jeg selv har opplevd flere ganger – og selv om det er frustrerende der og da, så har jeg lært hvordan man best håndterer det. Her er hva du bør vite.
Hva avgjør om du har rett på noe?
Det aller viktigste spørsmålet først:
Er hele reisen én samlet bestilling på samme billett?
Dersom alle flyvningene er bestilt i én og samme bestilling, og du får ett felles bookingnummer og boardingkort for hele reisen, regnes dette som en sammenhengende reise. Da har du krav på hjelp og eventuell kompensasjon dersom forsinkelse på én del av reisen fører til at du mister neste fly.
Men – hvis du har kjøpt to separate billetter, som for eksempel en reise fra Bergen til Oslo med SAS og deretter Oslo til Bangkok med Thai Airways på en helt annen bestilling, da står du mye svakere. I slike tilfeller regnes ikke reisen som sammenhengende, og du har ikke krav på ny reise hvis du mister det andre flyet.
Så: Én booking = rettigheter. Separate bookinger = du må ordne opp selv.
Rettigheter ved tapt flyforbindelse på én billett
Hvis du mister en videreforbindelse fordi det første flyet er forsinket, og begge flyene er en del av samme billett, gjelder EU-forordning 261/2004, og du har krav på:
1. Ny reise til sluttmålet – uten ekstra kostnad
Flyselskapet er forpliktet til å finne en alternativ rute til sluttmålet ditt så raskt som mulig, og uten at du betaler noe mer. De kan bruke egne flyvninger eller fly deg med et annet selskap – det viktigste er at du kommer deg frem.
Jeg har selv blitt booket om fra Paris via München og videre til Oslo etter å ha mistet et direktefly – uten å betale én krone ekstra. Det tok noen timer ekstra, men jeg kom meg hjem.
2. Mat, drikke og hotell hvis du må vente lenge
Hvis du må vente i flere timer på nytt fly, har du krav på det som kalles assistanse:
- Mat og drikke (kuponger eller gratis måltid)
- To telefonsamtaler eller e-poster
- Overnatting og transport hvis du må vente til neste dag
Dette er flyselskapets ansvar å tilby deg. Ikke vær redd for å spørre – og sørg for å dokumentere alt, spesielt hvis du må legge ut selv.
3. Økonomisk kompensasjon hvis du ankommer mer enn 3 timer forsinket
Dersom du ankommer sluttmålet ditt mer enn 3 timer senere enn planlagt, og årsaken til forsinkelsen ligger hos flyselskapet (teknisk feil, bemanningsproblemer, logistikk osv.), har du rett på økonomisk kompensasjon:
- 250 euro (ca. 2900 kr) for reiser under 1500 km
- 400 euro (ca. 4600 kr) for reiser mellom 1500–3500 km
- 600 euro (ca. 6900 kr) for reiser over 3500 km
Unntaket er hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære hendelser – for eksempel uvær eller politisk uro.
Et konkret eksempel fra min egen reise
Jeg skulle fly fra Bergen til Tokyo via Amsterdam. SAS-flyet fra Bergen var én time forsinket, og jeg hadde bare 1 time og 20 minutter mellom flyene. I Amsterdam løp jeg gjennom hele Schiphol, men rakk det akkurat ikke – flyet var nettopp lukket. Personalet ved gaten tok meg raskt til en servicedisk, og innen 30 minutter hadde jeg fått:
- Ny billett via Frankfurt senere samme kveld
- Matkupong på 20 euro (ca. 230 kr)
- Kompensasjon på 600 euro (ca. 6900 kr), som jeg fikk inn på konto to uker senere
Det er selvfølgelig ikke ideelt å miste et fly, men når det først skjer, er det utrolig godt å vite at man har rettigheter i ryggen.
Hva hvis flyene er på ulike bookinger?
Hvis du har kjøpt reisen i to separate billetter – la oss si:
- Bergen – Oslo med Norwegian
- Oslo – Bangkok med Thai Airways
– da er du ikke dekket av EU-forordningen på samme måte. Du regnes da som to separate reisende på to separate reiser, og det er ikke flyselskapenes ansvar at du mister forbindelsen. Her er det:
- Ingen krav på ny billett fra det andre flyselskapet
- Ingen rett på mat, drikke eller hotell
- Ingen kompensasjon
Men! Du kan forsøke å forklare situasjonen og be om «standby-plass» på neste fly, eller kjøpe ny billett mot redusert pris. Noen ganger kan reiseforsikringen din hjelpe, men det krever som regel at forsinkelsen skyldes uforutsette forhold, og at du hadde en rimelig overgangstid.
Slik stiller du sterkest i slike situasjoner
- Bestill alltid hele reisen samlet når det er mulig. Det gir deg mest beskyttelse.
- Velg reiser med god overgangstid, særlig ved mellomlanding på store flyplasser som Frankfurt, Heathrow eller Schiphol.
- Meld fra så snart du skjønner at du er i ferd med å miste forbindelsen. Ofte kan gatepersonale eller kabinpersonale kontakte neste fly.
- Dokumenter forsinkelsen, og ta vare på boardingkort, SMS-er, e-poster og kvitteringer.
- Send kompensasjonskrav så snart du har kommet frem. De fleste flyselskaper har egne nettsider for dette.
Et lite personlig råd
Hvis du står fast mellom to fly og føler stresset bygge seg opp – ta et lite pust i bakken. De ansatte du møter jobber som regel hardt for å hjelpe, og situasjonen løser seg nesten alltid. Det er vondt å miste et fly, men det er ikke verdens undergang. Og ofte – hvis du kjenner rettighetene dine – kan du faktisk komme ut av situasjonen både godt ivaretatt og med noen euro i kompensasjon.
Neste gang du planlegger en reise med mellomlanding, tenk litt ekstra over hvordan billettene er lagt opp. Det kan være forskjellen mellom en problemfri reise og en natt på flyplassgulvet – eller en hyggelig ekstranatt med hotell og mat på flyselskapets regning.