Å ta taxi i Bulgaria: slik unngår du fellene og får en trygg og rimelig tur

Taxi i Bulgaria er både billig og tilgjengelig, og kan være en svært praktisk måte å komme seg rundt på – spesielt når offentlig transport ikke dekker strekningen du skal til, eller når du ankommer sent på kvelden. Jeg har tatt taxi mange ganger i Bulgaria, både i storbyer som Sofia og Varna, og i mindre turiststeder som Nessebar og Bansko. Erfaringene mine har vært blandet – stort sett positive, men med noen tydelige fallgruver man bør være obs på.

La meg guide deg gjennom hvordan du best mulig kan bruke taxi i Bulgaria, uten å bli lurt, og samtidig nyte fleksibiliteten det gir.

Plovdiv i Bulgaria
Plovdiv i Bulgaria

Priser – hva koster en taxitur?

Taxi er overraskende billig i Bulgaria sammenlignet med Norge. I Sofia for eksempel, ligger startprisen vanligvis på rundt 1,30 leva (ca. 7 kroner), og kilometerprisen på mellom 0,80 og 1,20 leva (4–6 kroner). Det betyr at en 15-minutters taxitur ofte havner på mellom 6 og 10 leva (33–55 kroner), avhengig av trafikken.

I mindre byer og turistområder kan prisene være litt høyere, men det skal fortsatt være rimelig. Hvis du blir bedt om mer enn 20–30 leva for en tur på under 10 km, er det stor sannsynlighet for at du blir forsøkt lurt.

Offisielle taxier – hva skal du se etter?

De fleste byer i Bulgaria har både seriøse taxiselskaper og useriøse aktører som livnærer seg på å lure turister. Derfor er det viktig å vite hva du skal se etter før du setter deg inn i en bil:

  • Se etter selskapets logo på dørene, samt kontaktinformasjon.
  • Prisene skal være tydelig merket i frontruten og på sidevinduet.
  • Taksameteret skal alltid være på. Hvis sjåføren prøver å kjøre uten taksameter, bør du gå ut av bilen.

Et eksempel på et pålitelig selskap i Sofia er OK Supertrans – disse er gule biler med rød og blå logo, og de kjører stort sett ærlig. Jeg har brukt dem mange ganger fra flyplassen til sentrum, og aldri opplevd juks.

Unngå pirattaxier

Ved flyplasser, togstasjoner og turiststeder står det ofte folk og tilbyr deg taxi. Mange av disse er uautoriserte, og kan kreve flere ganger den vanlige prisen – spesielt fra utenlandske turister som ikke kjenner systemet.

På flyplassen i Sofia for eksempel, vil du kanskje møte på menn i skinnjakke som tilbyr «cheap taxi» rett utenfor terminalen. Ikke følg dem. Gå heller rett til den offisielle taxiskranken inne i ankomsthallen, hvor du kan bestille taxi til fast pris.

I 2019 ble jeg selv nesten lurt da jeg kom til Burgas sent på kvelden. En «sjåfør» tilbød meg tur til hotellet mitt for 70 leva, noe jeg visste var langt over normalen. Da jeg i stedet bestilte en offisiell taxi via appen, kostet det meg 14 leva. Så vær på vakt!

Bruk av taxi-apper

I storbyene har du heldigvis en trygg og enkel løsning: taxi-apper.

  • Bolt: Fungerer i Sofia, Plovdiv, Varna og Burgas. Denne appen fungerer omtrent som Uber, med forhåndsvisning av pris og biltype. Du kan betale med kort eller kontant, og sjåførene er som regel profesjonelle og høflige.
  • TaxiMe: En annen lokal app som gir deg mulighet til å bestille godkjente taxier, ofte med lavere ventetid enn Bolt. Brukes særlig i Sofia og omegn.

Jeg bruker nesten alltid Bolt når jeg er i Bulgaria, spesielt når jeg er usikker på hvor jeg skal, eller ikke vil forhandle pris. Det fjerner all tvil om taksameter, språkproblemer og overprising.

Taxi i turistområder og småsteder

I turiststeder som Sunny Beach, Nessebar eller Bansko er det fortsatt mange taxier, men det er større risiko for turistfeller. Her kan det være vanskeligere å finne taxi-apper som fungerer, og du må ofte forhandle pris selv.

Mitt råd: avtal pris på forhånd, og spør gjerne hotellet om hva som er en vanlig pris for den strekningen. På en tur fra Sunny Beach til Nessebar ble jeg først tilbudt 25 leva, men hotellet mitt sa at 12–15 var normalt. Jeg endte opp med 14 leva – og da med taksameter.

Et triks: bruk Google Maps eller Moovit til å sjekke avstanden før du setter deg inn i bilen, så har du en viss idé om hva du burde betale.

Språk og kommunikasjon

De fleste taxisjåfører snakker litt engelsk, særlig i turistområder. Men i mindre byer og blant eldre sjåfører, kan det være nyttig å vise adressen skrevet på bulgarsk, gjerne med kyrilliske bokstaver. De fleste hotell og restauranter kan hjelpe deg med å skrive det ned.

Jeg pleier også å ta skjermbilde av hotellets plassering på Google Maps, og vise dette. Det har spart meg for misforståelser mer enn én gang.

Tipsing og betaling

Det er ikke obligatorisk å gi tips i taxi, men det er vanlig å runde opp beløpet eller legge igjen noen ekstra leva hvis servicen var god. Det forventes ikke på samme måte som i USA, men det blir satt pris på.

De fleste taxisjåfører foretrekker kontant betaling i leva. Kortbetaling er sjelden mulig, bortsett fra gjennom apper som Bolt. Sørg derfor for å ha små sedler lett tilgjengelig – 20 eller 50-lapper er som regel perfekte.

Sikkerhet og komfort

Generelt er det trygt å ta taxi i Bulgaria, men som i alle land gjelder det å bruke sunn fornuft. Sett deg alltid i baksetet, og følg med på ruten via mobilen hvis du er usikker. Jeg har aldri opplevd ubehagelige situasjoner med taxisjåfører i Bulgaria, men har hørt om turister som har blitt tatt med på omveier for å øke prisen – særlig i Sofia og Varna.

De fleste biler er i god nok stand, men det hender du får en eldre Lada eller Dacia med slitte seter og fraværende klimaanlegg. Ta det med et smil – det er en del av sjarmen.

Taxi i Bulgaria er et nyttig og rimelig transportalternativ, så lenge du vet hva du gjør. Bruk offisielle selskaper, unngå pirater, last ned Bolt eller TaxiMe, og ikke vær redd for å si nei hvis prisen virker urimelig. Når du først får tak i en ærlig sjåfør, kan det faktisk være en av de hyggeligste opplevelsene på turen – med god lokal innsikt og kanskje noen tips du ikke finner i guideboka.

Jeg har hatt flere taxiturer hvor sjåføren delte sine egne historier, anbefalte bortgjemte spisesteder, eller spilte folkemusikk på radioen og insisterte på å gi meg en mini-introduksjon til bulgarsk kultur. Slike møter er grunnen til at jeg elsker å reise – og hvorfor jeg alltid gir taxi en sjanse, også utenfor allfarvei.